Малоумни, популистки, тъпотии и глупости - с тези думи бяха наричани част от предложените поправки в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) по време на 4-часовото им обсъждане в парламента вчера. Въпреки това депутати ги подкрепиха на първо четене с ясното съзнание, че повечето от предложенията или трябва да отпаднат за второ четене, или да бъдат така променени, че да не приличат на себе си.
Приетите по принцип проекти са четири. Единият е на ГЕРБ-СДС, с който се дават права на общините да изграждат системи от камери, по които МВР да се налага глоби, като 70% от сумите се връщат в общинските бюджети. За това настояват кметовете и общинските съвети в София и други градове от години, като на много места вече има изградени такива системи. Включването им ще даде възможности на КАТ да налага в пъти повече наказания на нарушителите, но стои въпросът дали пътната полиция е в състояние да обработва толкова глоби. Само за първите 8 месеца в София са заснети над 210 000 автомобила с превишена скорост, а ако и с камери на общината бъдат заснети още толкова или половината, това означава, че е нужно да се назначи цяла армия от служители, която да изготвя фишове, да търси нарушители и им ги връчва.
При обсъжданията от МВР възразиха, че камерите на общината само ще снимат, а цялата работа ще вършат полицаите, затова тези 70% за общините им се виждат множко. Имаше и още един спорен момент - дава се право на полицаите, ако спрат една кола, да проверят за невръчени глоби не само водача, а и пътниците. По този повод Тошко Йорданов попита: “А защо направо да не спират и проверяват пешеходците на случаен принцип?”
Вторият проект на ППДБ се отнася до изчезването на синия шофьорски талон и всички стикери от стъклата на колите, включително и лепенката с чип за технически преглед, по-известна като екостикер. Синият талон, заедно със златният, обаче изчезнаха още в края на юли с приемането на Закона за бюджета, въпреки това МВР продължава да няма достъпна за гражданите система за точките, нито регистър на нарушенията, който всеки да си види на телефона или таблета. (Съвет на “Труд news” към читателите: не си изхвърляйте нито сините, нито златните талони, не се знае какви акъли ще дойде на депутатите и катаджиите - б. р). Вменява се на полицаите от КАТ, ако засекат на камери нарушители с 10 невръчени глоби, да ги спират и да им ги връчват, а ако автомобилът не е техен да получават глобите на собственика на автомобила.
Депутати юристи обаче възразиха, че всяко връчване изисква и 14-дневен срок за обжалване. Как така в този срок един човек ще може да обжалва 10 глоби на един път, а още по-абсурдно е да приеме 10 глоби от името на отсъстващ човек, който може и да живее в чужбина и въобще да изгуби правото да обжалва. По проекта възражения имаха и от БСП, тъй като екостикерите се печатат от фирмата на колегата им Петър Кънев, който загуби милиони от изчезването на хартиените винетки и превръщането им в електронни.
Най-много отрицателни епитети събра проектът на група депутат от ПП-ДБ начело с известния нормотворец Настимир Ананиев. През 2016 г. той ръководеше транспортната комисия в тогавашния парламент, която нанесе над 100 поправки на ЗДвП, пътната обстановка с нищо не се промени, а се наложи Конситуционният съд да отменя текстове. Сега Ананиев е автор на няколко правила, свързани с новите шофьори, които са взели книжка до 24 месеца. Предлага се през първите 12 месеца за тях точките да са по-малко, да са допустими 0,1 промила алкохол, а не 0,5 промила като за останалите шофьори. Забранява им се да карат нощем от 22 до 6 ч сутринта и да сядат зад волана на автомобил, по-мощен от 90 киловата - 120 конски сили.
Интересното е, че проектът на Ананиев и ко бе отхвърлен от три комисии - от правната, от транспортната и от вътрешната, но вчера събра цели 112 гласа “за” и едва 45 “против” и 38 въздържали се. Ситуацията се опита да обясни Мартин Димитров от ППДБ, според когото парламентът на първо четене не приема предложените текстове, а по принцип, че трябва да се измислят текстове, които да ограничават новите шофьори. Тоест - очакват ни бъдещи предложения (по вчерашните стандарти - малоумни, популистки, тъпотии и глупости - б. р.).
Само по четвъртия проект почти нямаше спорове, защото в него депутатът от ППДБ Димитър Найденов 3000 лв. глоба за неправилно преминаване през жп прелез и 5000 лв. глоба за повторно такова нарушение. Тук коментарите бяха само, че ако веднъж го блъсне влак, едва ли нарушителят ще има физическата възможност за повторно такова нарушение.труд
09 Септември 2023 година